Hur fick jag min världsbild? Marknadskrafterna som de såg ut i barnböcker tidigt ’70 tal.

Det här är anledningen till att jag vill att vi skall läsa högt och länge för våra barn. För att de skall lära sig att tänka själva, fråga andra, fråga någon som vet och framför allt aldrig glömma att tänka själva.

En mysig stund med Lurviga Ludde eller Max Lurifax om och om igen sätter ofrånkomligen sina spår. Ingen av dessa böcker finns längre i tryck, men har man tur kanske man hittar dem på ett antikvariat eller på något välsorterat bibliotek.

Tänk er själva. Känslan när en följer med de vuxna till det stora köpcentret och ser hur de beter sig. Barnet som stilla tänker för sig själv: Det där har Max allt räknat ut riktigt bra åt den som äger affären! Eller när en kommer ned på stan och ser en riktigt sliten uteliggare. Barnet drabbas av medkänsla och identifikation: Vad hen måste sakna sin Lilla Marie! Eller det är säkert någon som lurat av hen alla pengar som hen slitit ihop, undra på att hen är ledsen. Själva människosynen utgår från ett perspektiv där en kan identifiera sig både med de utsatta och de som utsätter utan att falla offer för omständigheter. Sagans värld är fantastisk på det viset. Du kan kliva i och ur bilder och berättelser litet som det passar och så länge författaren tar dig, läsaren/lyssnaren, på allvar liksom ger dig ett moget tilltal så kommer du att förvänta dig detsamma från dina medmänniskor. Lurviga Ludde är ingen rasifierad stereotyp, däremot skulle säkert en del representanter ur den mer uppburna samhällsklassen protestera mot hur de porträtteras. Nidbilder och karikatyrer skulle de säkert kalla gestaltningen av såväl befälet ombord på skeppet som Luddes adoptivfar herr Knot eller den kortspelande bedragaren. Vi hittar i verkliga livet dessa typer som ägare till bemanningsföretag, bärplockarentreprenörer eller kreditkortsförsäljare. De har studs under dojjan och får dagligen uppmuntrande ryggdunk från myndigheter och frihandelsorganisationer. Luddes kön, ålder, sexuella läggning eller hudfärg är i sammanhanget mindre relevant. Det är hans prekära situation och hans tröstlösa strävan efter att hitta en inkomst åt sin ”husse” som gör honom till en strålande förebild för det prekariat som numera blivit en permanent del av Europas arbetsmarknadspolitik. Om heltid åt alla leder till inflation kanske det är läge att bekämpa den genom att dela på arbetet istället. De som under föregående regim tjänat mest får maka åt sig för att de som inte kunnat tjäna lika mycket skall få möjlighet att leva ett anständigt liv. Det är den laglösa rättvisans princip ”att ta från de rika och ge åt de fattiga”. Om det är upp till dem som tjänar på slaveriet kommer det inte att bli någon förändring.

Min son sitter nun och plaskar i badkaret och vill att jag tar ett dopp med honom. Jag vet vad jag kommer att läsa som godnattsaga ikväll. Om han växer upp och tycker att samhället inte behandlar Ludde anständigt är jag rätt säker på att han kommer att göra mig sällskap i kampen för att befria världens Luddar från slavarbete. Om han ser att jag sviker mina ideal så kommer han nog att påminna mig om vad jag läste för honom som barn.

/Otacksamma Föräldern

About Otacksamma Föräldern

Jag bloggar om livet som förälder till ett döende småbarn. Socialstyrelsen har precis kommit ut med nya rekommendationer om vård i livets slutskede. Jag är den håriga tvålen som ingen vill ta i. Min son är död nu och ingen kommer åt honom längre, så med ett utgivningsbevis i högsta hugg kan jag säga som det är.

Någon som har sett till en hårig tvål någonstans?

Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

themusicologist

frontline 'soldier' in the war against musical banality

Emma i skrubben

Malte on the Roxxx

Tysta tankar

Lärandet börjar där den trygga zonen upphör

Malin Johansson - skriver mycket, läser mer.

Älskar alla former av litteratur

Anne Rambergs blogg

Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund

JOAKIM LAMOTTE

Det du inte visste att du ville veta

Billerbloggen

Serier, illustrationer och en massa livsviktigheter

Zolfagary

Sveriges största blogg om Zolfagary

(den svenska) modellen

Kritisk granskning, fa(c)kta, kollektivavtal, mänskliga rättigheter, poesi. Och sömn!

Annorlundalandet

Mammor om livet i familjer med autism, Asperger och ADHD

the human province

in the dark, words weigh double

Juridikbloggen

rätt om rätt

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

