Informerat medgivande?

Hittade det här mycket hoppfulla när jag googlade på erstagården. Den tidigare Chefläkaren Ann Edner har tydligen satt vissa spår hos den yngre generationen läkare. Till fromma för oss alla får vi hoppas:

”Hur gör man då när det gäller behandlingsbegränsningar på barn? Enligt Ann så vikarierar föräldrarna för barnet i fråga om autonomi. Hur stor hänsyn tar man till föräldrarnas önskemål?
– Läkarens medicinska beslut, fattat i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet, kan föräldrarna säga både ja och nej till och jag kan ändå verkställa det, säger Ann. Min inställning är dock att man inte ska göra något mot föräldrarnas vilja. Det blir bara problem om man inte har föräldrarna med sig. I sådana situationer tycker jag att man ska ägna den tid det behövs åt att prata med dem tills de förstår.

Är inte det motsägelsefullt?
– Jo, det är knepigt, för doktorn står ju för det medicinska beslutet. Man måste förmedla till föräldrarna att det inte är de som bestämmer, jag som doktor har bestämt vad vi ska göra. Man kan säga ”jag förstår om ni inte tycker eller tänker såhär, men jag vill att ni accepterar beslutet”.
Ann berättar vidare att hon tidigare i sin yrkeskarriär inte formulerade fullt så tydligt att det är hon som läkare som bär ansvaret för beslutet.

– Men det blir ju ett stort ansvar för föräldrarna, och ett godkännande kan då kännas tungt för dem att ge. Det är viktigt att presentera sitt medicinska beslut tydligt, utan att vara burdus eller hård. Man får presentera fakta, och förklara att det inte är värdigt eller meningsfullt att utsätta barnet för onödig smärta och lidande. Det är så viktigt att vi i sjukvården vågar ta dessa beslut, och inte lägger över ansvaret på föräldrarna. Och med detta stora ansvar som tillfaller oss är det förstås viktigt att vi har användbara etiska redskap till hands.

Medicinaren Hippokrates tillskrivs det flitigt använda citatet ”alltid trösta, ofta lindra, sällan bota”, och när jag säger adjö till Ann och Livia reflekterar jag över att den enkla vägen för oss doktorer ofta är att fortsätta bota. Det kräver minst av oss; ingen djupare analys, ingen etisk diskussion, ingen extra tidsåtgång. Men att etiska diskussioner skulle hindras av tidsbrist är, menar Ann, en missbedömning – i det långa loppet så vinner man tid.

– Och patienten är verkligen värd den etiska reflektionen, säger Ann. Det är att sätta patienten i centrum. Ingreppen får inte bli övergrepp, något som Hippokrates också lär ha sagt.”

Aktörsmodellens 7 steg
o Identifiera det etiska problemet
o Inhämta alla relevanta fakta
o Identifiera aktörerna
o Identifiera de olika aktörernas intressen
o Ställ upp olika behandlingsalternativ
o Bedöm konsekvenserna av varje alternativ (”bör…”) för varje aktör på kort och på lång sikt
o Genomför etisk argumentation i relation till etiska principer

Ebba Lindqvist, läkarstudent

Otacksamma Föräldern

Det jag skall skriva nu gäller mig och uteslutande mig. Inte min maka, min avlidne sons storebror eller far och morföräldrar eller andra släktingar. Jag talar endast men min egen röst och vill vara väldigt noga med att inte göra mig till talesperson för någon annan.

Du får i samband med ett s.k. KUB-test på ditt ofödda barn efter provrörsbefruktning veta att barnet med 25% sannolikhet kommer att födas med svåra njurskador och har en 50% chans till överlevnad om man använder en metod som är så ovanlig att den ännu så länge betraktas som experimentell i Sverige.

Om du inte accepterar erbjudandet är chansen till överlevnad 0% och det innebär i praktiken en väldigt sen abort, då detta tillstånd upptäckts först i samband med ultraljudet för testet i v. 13. All information om vad en sen abort innebär handlar om hur lindrigt det är för din partner, ingenting sägs…

View original post 521 fler ord

About Otacksamma Föräldern

Jag bloggar om livet som förälder till ett döende småbarn. Socialstyrelsen har precis kommit ut med nya rekommendationer om vård i livets slutskede. Jag är den håriga tvålen som ingen vill ta i. Min son är död nu och ingen kommer åt honom längre, så med ett utgivningsbevis i högsta hugg kan jag säga som det är.

Någon som har sett till en hårig tvål någonstans?

Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

themusicologist

frontline 'soldier' in the war against musical banality

Emma i skrubben

Malte on the Roxxx

Tysta tankar

Lärandet börjar där den trygga zonen upphör

Malin Johansson - skriver mycket, läser mer.

Älskar alla former av litteratur

Anne Rambergs blogg

Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund

JOAKIM LAMOTTE

Det du inte visste att du ville veta

Billerbloggen

Serier, illustrationer och en massa livsviktigheter

Zolfagary

Sveriges största blogg om Zolfagary

(den svenska) modellen

Kritisk granskning, fa(c)kta, kollektivavtal, mänskliga rättigheter, poesi. Och sömn!

Annorlundalandet

Mammor om livet i familjer med autism, Asperger och ADHD

the human province

in the dark, words weigh double

Juridikbloggen

rätt om rätt

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

