Timrå Kommuns Systematiska Kvalitetsarbete eller Hur vi fick Åtalade personliga assistenter av kommunen eller hur vi blev kunder i hemtjänsten

Timrå Kommuns Systematiska Kvalitetsarbete eller Hur vi fick Åtalade personliga assistenter av kommunen

Mittnytt har på ett förtjänstfullt sätt berättat om hur både Kommun och Assistansbolag anställer assistenter inte bara utan att ta erforderliga referenser. De t.o.m. bjussar på nya genom att skicka dem till intet ont anande vårdtagare.

Nippertipporna

Detta var bemanningen som Timrå kommun ordnat efter 3 månader. Vi varslade dem per brev med läkarintyg via två kuratorer  i december. Sedan ringde de och bokade tid med oss innan jullovet och vi berättade litet om vår sons behov av dygnet runt vård. Till sist träffade vi handläggaren i januari och lät henne då veta att det visserligen var väldigt viktigt vem som kom och tog hand om vår son, men att det var angeläget att påbörja rekryteringen omedelbart. Därför blev det väldigt märkligt att vi skulle behöva påtala att behovet var akut efter att vår sons tillstånd drastiskt försämrats och han konstaterats totalt obotlig. Särskilt som vi just hade återkommit hem efter ett besök på Lilla Ersta Barn- och Ungdomshospice för avlastning i februari.

Första ansökan LSS webb

Begäran enl LSS s2 wbbBegäran enl LSS s1 webb

I mars hade Försäkringskassan tittat på vårt ärende och beviljat oss 17,5 timmar per dygn jämfört med Timrå Kommuns uppskattning 56 timmar per vecka (!) fördelat på 4 nätter och ett dagpass på helgen:

Utredning LSS 1 s1 webb

Utredning LSS 1 s2 webb Utredning LSS 1 s3 webb Utredning LSS 1 s4 webb

Utredning LSS 2 s2 webb Utredning LSS 2 s3 webb Utredning LSS 2 s4 Webb Utredning LSS 2 s1 Webb

Det här är presenteras för oss som två separata utredningar. En s.k. personkretsbedömning och en om sonens behov av insatser. Det kräver ingen Einstein för att se att det enda som skiljer dessa klipp- och klistradokument åt är hänvisningarna till den paragraftext de lutar sig på. Besluten och beslutsmotiveringarna är identiska. Hur kan de vara det när det handlar om helt olika saker som avhandlas i respektive utredning? De saknar för övrigt någon som helst vederhäftig analys av sonens behov av en fungerande nära kontakt med sin familj trots att han har en utvecklingsstörning och befinner sig i livets slutskede (ordet palliativ lyser helt med sin frånvaro). Men jag skall naturligtvis vara tacksam för att det inte tog längre tid än det gjorde, och vara ännu gladare för att vi inte fick avslag på alltihop. Hur utredaren kommit fram till att just insatsen avlösarservice och inte personlig assistans är lämplig och det aktuella antalet timmar är en fullkomlig gåta. Jag har läst och läst och finner varken konsekvensanlalys, eller övervägande av alternativ. Jag gissar på ett snabbt snack med en arbetsledare i korridoren och ett försök att sätta ihop fakta och lagtext så att det passar direktiven. Det blev ett väldigt hopp i både resonemang och nivån på insats när Försäkringskassan gjorde sin bedömning vilket talar för det. Jag undrar vad IVO kommer att säga om detta.

Ingen skall bli dömd utan att bli hörd därför berättar jag INTE om att det finns ett förhörsprotokoll om assistenterna som någon olydig person lagt ut på Flashback Forum.

Jag tänker INTE heller berätta att assistenternas dåvarande chef på Timrå Kommun hette Lisbeth Ivarsson och efter att vi hört av oss med ett mail innehållande protokollet från Flashback Forum och jag hotat vända mig till media, så kallade hon till ett krismöte med sin chef Jonas Öhlund.

Fwd: Enligt överrenskommelse

Otacksamma Föräldern <otacksamt@gmail.com>

lisbeth.ivarsson@kramfors.se

Hej Lisbeth!
MYCKET intressant läsning. Vi kan inte påstå att vi är överförtjusta i den personal som är hemma hos oss just nu, men vi prioriterar Sonens säkerhet och därför så kommer vi att ”spela dumma” tills assistansbolaget hittat ersättare. Den som möjligen gjort något för att visa förståelse för att något varit galet är Johanna, så henne kanske vi behåller. I övrigt så undrar jag verkligen vilken koll ni har på kommunen då tråden på flashback som daterar sig från 26 februari visar att detta har inte varit direkt okänt i assistanskretsar. Det var alltså dessa TRE tillsammans som var hemma hos dem MS-sjuka kvinnan och sedan blev anklagade för ocker. Har de tänkt sig en repris hemma hos oss eftersom vi är i princip lika isolerade? Något är i alla fall skumt.
Snälla kan vi få titta på Timrås vikarielista och undersöka om det finns fler som kan tänka sig jobba hemma hos oss?
———- Vidarebefordrat meddelande ———-
Från: Linda Asplund <linda.asplund@rehabassistans.se>
Datum: 12 mars 2013 09:50
Ämne: Enligt överrenskommelse
Till: Otacksamma Föräldern <otacksamt@gmail.com>

Hej Otacksamma Föräldrar
Här är dokumentet som jag pratade med er om. Jag är väl medveten om att Flashback i sig inte är en tillförlitlig källa! Men vad det gäller åtminstone JF så har vi på företaget personliga uppgifter från henne att hon är delaktig i den här utredningen.

Med Vänlig Hälsning

Linda Asplund

Arbetsledare

Rehabassistans AB

tele: 073-0730544

linda.asplund@rehabassistans.se

http://www.rehabassistans.se

En del av Team Olivia

Jonas var i detta möte väldigt noggrann med att näpsa Otacksamma Föräldern för att han hade haft fräckheten att en fredageftermiddag besöka Lisbeth i sin privata bostad med ett telefonnummer på en lapp. Detta gjorde jag med anledning av att Lisbeth inte svarat på ett flertal telefonmeddelanden och helgens introduktionspass av en assistent inte var löst. Till saken hör att undertecknad själv arbetar som tjänsteman i en annan kommun och har full förståelse för att andra ogärna vill bli besvärade med arbete på fritiden, men när det gäller ett svårt sjuk son och min utmattade makas nattro så kommer de alltid i första rummet. Jonas kunde vara lugn för att detta inte skulle bli någon regelbunden vana om de bara försåg oss med den personal de beslutat om.

I mötet fick familjen också instruktionen att vända oss till en LSS-handläggare med en ansökan om städhjälp med anledning av att det varit så stora svårigheter att ordna assistansen. Det skulle inte bli svårt att ordna enligt Jonas. Lisbeth skulle t.o.m. göra ett hembesök hos oss för att ordna med allt pappersarbete så att vi skulle slippa allt omak som denna ”snedrekrytering” orsakat.

Jag försäkrade Jonas att han kunde vara lugn för att allt skulle ordna sig, jag är nämligen en socionom som vet mina rättigheter och därmed en socialchefs värsta mardröm. Detta sagt med en viss ilska eftersom det var så uppenbart klantigt att inte ta bättre referenser på assistenterna.

Alltnog, vi var överens om att inte informera assistenterna om att deras närvaro inte var önskvärd med en gång, utan se till att några av de personer som vi intervjuat för Rehab Assistans skulle ha möjlighet att hinna tillfrågas om att hoppa in. Det blev nu inte alls så. Efter helgen ringde chefen för hemtjäntstens Palliativa Team och meddelade att hon skulle ta över rekryteringen. Lika så bra tänkte vi, men det kändes litet läskigt att assistenterna som jobbade natt ev. kände till att vi ”skvallrat” på dem och kunde hämnas på oss genom vår son. Så vi konfronterade den senast rekryterade av dem med vad vi gjort och gav henne ett val att berätta hur det låg till med bibehållet förtroende eller sluta självmant. Hon berättade att hon tagit för givet att Kommunen och vi hade varit informerade om att de varit åtalade, hon hade inte velat tala om det innan vi lärt känna varandra bättre eftersom vi var i en så utsatt situation. Hon arbetade eeu. kvar hos kvinnan som det blivit en rättssak hos. Efter att STIL sagt upp dem så hade kvinnan bytt bolag till Frösunda och hon hade fått följa med som arbetsledare. Hon hade även arbetat för Rehab Assistans, men då hon berättat om rättssaken hade det inte blivit fler uppdrag och det var så hela saken rullats upp hos oss. Vi blev såpass övertygade av hennes berättelse att vi beslöt att ge henne en andra chans, men då SMS:ade hon under en helg att hon av personliga skäl inte kunde fortsätta. Vi hade inga möjligheter att hitta någon ersättare och hennes kompisar ”försvann” med henne.

Men vi slapp inte Lisbeth. Hon kom i alla fall på hembesök och överlämnade ett tomt (!) avtal utan ens Kommunens Logga (?) och ville att jag skulle fylla i detta in blanco.

Brevpapper (1) Brevpapper (2) Brevpapper (3) Brevpapper (4)

Det ville inte jag. När det gått upp för mig att vi fått kommunens Palliativa Äldreteam från hemtjänsten istället för personliga assistenter så blev vi ännu argare.

Otacksamma Föräldern <otacksamt@gmail.com>
till Lisbeth

Full fart framåt!

Exakt VAD innebär ”prova”? Sonen är multisjuk och kan närsomhelst kila vidare. Jag har inte någon vidare lust att NN gör sin första erfarenhet av arbete hemma hos barn under dessa förhållanden. Alldeles oavsett om hon är intresserad. Vi var ganska tydliga gentemot Marie när det gällde våra önskemål på vem som skulle vara hemma hos oss. Någon som ”har gjort” detta med barn, gärna litet äldre med tonåringar eller utflugna barn (=mindre smittrisk) och har ett lungt och tryggt sätt. Jag är rädd att NN har en bit kvar på livets stig innan hon kan möta upp våra behov.

Men vad bra att natten är planerad! Vad händer om någon av dem blir sjuk, behöver ta ledigt eller tröttnar och vill göra något annat? DU skall inte bara fortsätta att planera för personal dagtid som åligger kommunens ansvar så länge Rehabassistans inte anställt tillräckligt med personal för att ta över helt, du skall se till att de 17,5 timmar som VI blivit BEVILJADE sedan snart en månad omsätts i en verklighet. Mig veterligt har du inte ens satt in en annons eller frågat oss om hur vi ser på de personer som varit här. Om du har så svårt att lyckas med rekryteringen som vi märkt hittills så kan vi hjälpa dig med att per telefon tala med de personer som ingår i vikarielistan och som, åtminstone enligt NN, skulle vara villiga att pröva på att jobba hemma hos oss. Om de verkar vara ”rätt personer” kan vi tänka oss att de kommer hem till oss för att sätta in dem i arbetsuppgifterna, sedan kan de få provjobba en helg och sedan själva berätta om det är något för dem för DIG inte för oss. Det kan nämligen vara litet svårt att säga ifrån direkt till en familj med ett döende barn, särskilt om man inte går dubbelt med någon annan. Med det kanske bara inte har slagit dig eftersom du haft fullt upp att få folk på plats?

Jag hörde ryktesvägen att du inte tänkte lägga ned mer arbete på detta då ”vi ändå tänkt anlita ett assistansbolag”. Jag vill tillägga att detta är en inställning som jag finner stötande, särskilt som jag ett flertal gånger påtalat att vi som familj är slitna och är i akut behov av avlastning och det säkert kommer att ta tid för assistansbolaget att hitta folk. Ingeborg Melin som jag blivit bekant med i egenskap av biträdande förvaltningschef för Socialförvaltningen kan vara intresserad av hur deras personal värderar sina insatser i förhållande till kunden (i det här fallet Sonens) säkerhet.

/Otacksamma Föräldern med familj

Den 11 mars 2013 15:43 skrev Lisbeth Ivarsson <Lisbeth.Ivarsson@timra.se

Ska jag fortsätta att planera för personal dagtid? Har pratat med NN som ni träffade i fredags och hon är intresserad

att prova.

Med Vänliga Hälsningar
Lisbeth Ivarsson
Områdeschef Personliga assistenter
861 82 TIMRÅ | TEL 060-16 32 05 | MOBIL 070-646 01 10 | http://www.timra.se

Jag fick faktiskt krångla med avtalet till långt efter att min son gått bort eftersom Lisbeth inte klarade av att sätta sig in i vår situation.

Hur är det rimligt med uppsägningstid över huvud taget när barnet är palliativt och kan gå bort när som helst? Hur är det rimligt med en anmälningstid på en månad om utökade insatser om barnet kanske bara lever ett par månader till och hälsotillståndet plötsligt kan försämras? Slutligen, mot bakgrund av att Kommunen anställt ockeråtalad personal så hade jag hoppats att hon själv fattade att två månader med någon som medgett olämpligt beteende skulle vara för mycket för vem som helst.

Men hon envisades:

Avtal Timrå (1) webb Avtal Timrå (5) webb Avtal Timrå (4) webb Avtal Timrå (2) webb

Nåja, avtalet var ju i alla fall bara en formsak eftersom vi ändå knappt kunde påverka när vi fick personal och inte förrän de sista månaderna i pojkens liv.

När jag i samband med att vi sluppit Kommunen helt ville rekapitulera och utvärdera tillsammans med Lisbeth, så ville hon inte alls kännas vid att något fallerat. Hennes ord till mig: Ingen kommentar! Detta skulle alltså sammanfatta vår kamp för att få den icke befintliga personliga assistansen att fungera med hemtjänst samtidigt som ett stort Assistansbolag, Rehab Assistans AB, drog sig ur och lämnade oss i sticket med Kommunen. Ingen Kommentar!

Då rann sinnet på mig. Jag undslapp mig: Förbannade Pisskärring!! Och lade på luren innan jag sade något värre. När jag ångat av efter en promenad i sommarvärmen så mailade jag Lisbeth och bad om ursäkt för hur jag uttryckt mig, men inte för andemeningen. Sedan dess har jag inte hört något från Lisbeth eller Jonas.

Ursäkt

Otacksamma Föräldern <otacksamt@gmail.com>

30 maj

till Lisbeth, Ingeborg,
Hej Lisbeth!

Jag känner att jag är skyldig dig en ursäkt. Det är inte normalt min vokabulär att kalla hårt arbetande tjänstemän för pisskärringar. Jag gjorde ett övertramp och kan bara hoppas att du inte tog allför illa vid dig.

Det skaver en aning att jag inte kan få ett ynka medgivande att jag och min familj varit igenom en prövning i situationen med assistansen som anordnats genom Timrå kommun och fått lägga ned en massa arbete själva på att få detta att fungera utan någon rådgivning eller fungerande administrativt stöd från er.

Ingen kommentar känns i detta läge ganska futtigt med tanke på det möte vi hade i början och att det efter detta inte gått att täcka våra timmar varken genom rekrytering eller med redan anställd personal.
Jag har förståelse för att ni fått er planering sönderryckt av motstridiga besked från assistansbolaget, men det har ju i stort sett varit personal som redan varit känd hos er som de avsett anställa hos oss.

Det kan vara en bristande vana av att hantera liknande situationer. Min/vår situation kan mycket väl vara snudd på unik. Men så medge då det, jag är inget monster allt jag ville ha var en droppe medmänsklighet mitt i allt elände.

/En hårt prövad far till en döende son

I samband med att det var som värst, när Rehab Assistans AB dragit sig ur och vi var inne på andra inskolningsgänget av Palliativa teamet (De ”Pallade” inte med ett döende barn utan hoppade av en efter en), så ringde jag i desperation till Kommunen för att göra verklighet av Jonas löfte om städhjälp.

Då var det helt plötsligt inte en fråga för LSS, utan skulle utredas av en handläggare på socialtjänsten. Det var en ny ansökan om bistånd hette det. De hade inte hört talas om något möte med Jonas utan skulle dels bedöma familjens behov och vår förmåga. Maken till integritetskränkande behandling. Hemmet förföll p.g.a. vi inte fick hjälp med personlig assistans åt sonen och vi försökte överleva med punktinsatser och besök av släktingar. Det finns en  kardinalregel vid handläggning: Utred aldrig mer än vad som behövs för att kunna fatta beslut. Om behovet har uppkommit p.g.a. utebliven personlig assistans så skall väl inte vår föräldraförmåga nagelfaras? Det är så fult av dem!! De arbetar på samma myndighet, men de vill inte prata med varandra eller underlätta för oss som i praktiken får göra deras arbete åt dem.

Felaktigheter i Utredningen

Otacksamma Föräldern <otacksamt@gmail.com>
till maria.lundin, inga-lill.nilsson
Hej Maria!

Det förekommer en del felaktigheter i utredningen.

Vid vår telefonkontakt så var jag tydlig med att det troligen rörde sig om en engångsinsats beroende på ER förmåga att lösa VÅRT behov av assistans på regelbundna timmar och när vi behöver det.

Vi hade blivit utlovade denna insats av Jonas vid ett tidigare besök på kontoret, en kontakt med biståndshandläggare skulle vara en formsak. (Detta framgår ej av er utredning)

Har du undersökt riktigheten i denna uppgift, stämmer den så har ju övrig utredning varit rätt onödig eller hur?

Jag vill hävda att behovet av städning har uppkommit p.g.a. vi inte kunnat få hjälp på de tider som vi har behövt. Att vi har haft assistans de tider som Hemtjänstchefen uppger bestrider jag inte, men att vi har haft användning för dem är en annan fråga. Vi har bl.a. behövt ha övervakning av Sonen dygnet runt på helgerna för att kunna sköta hushållet och ta hand om Brodern på ett bra sätt. Det har vi med undantag för vistelsen på Ersta aldrig fått!! Därför har skötseln av hushållet under helgerna blivit lidande och under veckorna har vår tid oftast ätits upp av möten med olika vårdgivare/samarbetspartners eller så har jag behövt ödsla tid på att försöka göra ERT jobb och ringa en massa samtal för att ragga assistansbolag som kan tillgodose Sonens behov.

Sett ur det perspektivet torde det knappast vara orimligt att som en engångsinsats bevilja litet städhjälp åt en sliten småbarnsfamilj med ett döende svårt sjukt barn. Men det kanske framstår som väl använda personalresurser för kommunen att hellre utreda/motivera och göra hembesök för att förklara varför man inte skall hjälpa till. I så fall betackar vi oss bestämt för några hembesök. Vi tar hellre vårt s.k. föräldraansvar med någon stolthet i behåll. Tugga då bara utredningen och betrakta detta som en icke-händelse.

En sak fascinerar mig dock, om jag gör mig omaket att ringa er och be om hjälp. Skulle jag då inte ha ansträngt mig och våra egna resurser till det yttersta innan jag övervägde att utsätta min smittkänsliga son för risken med ytterligare en personal från kommunen i vårt hem?

Något att fundera på mitt i allt tabellkrängande runt föräldraansvaret.

/Otacksamma Föräldern

P.S.

Gällande hur mycket vi arbetat ”åt kommunen”

Jag skrev till Hemtjänstens Chef
Här är en grov kalkyl:

Vi har ett retroaktivt beslut från FK på 20 timmar/dygn som gäller från o m mars månad.

Det första tillfället vi skulle haft insatser i hemmet var den 15 mars.
Då det var en helg rörde det sig enligt vår schemaläggning om 24 timmar 15-16.

Den 17-18 hade vi 18 timmar/dag som vi skötte.

Den 19:e åkte vi till Lilla Ersta och har enligt beslut rätt till avlastning av personal under vistelsen, det blev inget vidare bevänt med detta, då vi vakade på nattetid med Sonen den19:e-27 så vi kan väl vara hyggliga och inte räkna dagtid och endast räkna nattvak á 11 h/dygn.

När vi kom hem var vi endast beviljade 17,5 timmar/dygn av kommunen i avvaktan på FK’s beslut varav endast nattetid verkställdes. 17,5-11=6,5 timmar/dygn fram till att du trädde in.

Vi hade ett antal kontakter med Lisbeth, Rehab Assistans, Kommunens sjuksköterska, socialjouren m.fl. i samband med att nattpersonal sjukskrev sig/hoppade av/visade sig olämpliga för sitt arbete. Detta borde finnas noterat men jag vill minnas att det har hänt vid minst 4 tillfällen. 4 nätter á 11h=44timmar.

Efter att du trätt in har detta förbättrats avsevärt, men vi har inte kunnat få vårt beslut på 20 timmar/dygn fyllt. Vi har f.n. endast. 18 timmar och vårt önskemål för att ha en fungerande familjesituation på helgerna är att då skall vi ha assistans DYGNET RUNT för att vi skall kunna sköta huset och ägna oss helt åt storebror.

Den omfördelning av timmarna som uteblivit har betytt en betydande insats i form av medicinhantering och omvårdnad från vår sida framförallt på förmiddagarna. Vår grovberäkning är att vi arbetat 14 timmar i veckan för att täcka upp för underbemanning och 16 timmar/vecka helgtid pga. brister i schemaläggningen. Du får själv välja vilken schemaläggning/

anställningsform du tycker passar för att tillgodose detta behov.

Under tiden vi var på Lilla Ersta andra gången anställde de från bemanningsbolag en sjuksköterska som arbetade dagtid med Sonen den första Helgen och en sjuksköterska som arbetade kl 20-08 under hela vistelsen. Men någon personal på dagtid under veckan eller den andra helgen fick vi inte. Jag har ingen aning hur mycket pengar du skickade med, men beslutet från FK är väldigt tydligt. Vi har rätt till samma assistans som hemma vid vistelse på sjukhus och dit räknas Lilla Ersta. Vi kommer visserligen inte att åka dit mer av olika skäl men vi behöver komma överens om vad som skall gälla om vi reser någonstans eller om Sonen av någon anledning åker till Uppsala t.ex.

När jag ringde den 7:e hade vi precis blivit utan personal en hel dag och var litet trötta, därav mitt lätt irriterade tonfall. Är vi inställda på att det inte kommer personal är det lättare att ta med jämnmod. D.S.

Maria Lundin <Maria.Lundin@timra.se>

21 maj

Hej Otacksamma Föräldrar

Jag undrar om ni vill återta ansökan ?

Detta med anledning av att ni skrev att ; jag skulle tugga utredningen och betrakta den som en icke händelse.

Jag vill ha en återkoppling senast 2013-05-24.

I övrigt så har jag tagit del av era synpunkter men de föranleder ingen ändring av tidigare bedömning.

Om ansökan inte återtas kommer jag fastställa förslag till beslut till slutligt beslut.

Utredning med beslut kommer att skickas till er hemadress med mottagningsbevis samt anvisningar för hur man överklagar.

Timrå 2013-05-21

Med Vänliga Hälsningar
Maria Lundin

Biståndshandläggare

861 82 TIMRÅ | TEL 060-16 31 32 |

Följaktligen var jag mycket motvillig att medverka i utredningen, med ett förutsägbart avslag som resultat. Hellre producera papper och ringa samtal, än tala om för hemtjänstpersonalen att de skall hjälpa de slutkörda föräldrarna med städningen, istället för att gulla med det sjuka barnet hela dagarna. Vi vågade ju knappt säga något till hemtjänstpersonalen av rädsla för att de som hittills stannat skulle lämna oss helt plötsligt.

Hur ser då Kommunens egna åtaganden för kvalitet och uppföljning ut?

Jag vill lyfta fram följande belysande citat ur Timrå Kommuns Kvalitetsledningssystem:
”Timrå kommuns styr- och kvalitetssystem tar sin utgångspunkt i:…
• Ambitionen att styrning och planering ska vara en lärande process.”
”Styr- och kvalitetssystemet ska kännetecknas av att:…
• Verksamheten snabbt ska kunna justeras i takt med förändrade behov och förändringar i omvärlden.”

”Styr- och kvalitetssystemet har följande beståndsdelar:…
• Intern kontroll
• Medborgar- och brukarperspektiv

• Folkhälsa
• Personalpolitik””Rollfördelningen mellan politiker och tjänstemän är ett centralt moment i en demokratisk, rättssäker och effektiv organisation.”

”Den interna kontrollen är ett viktigt verktyg för att stärka rättssäkerhet och effektivitet. Medborgar- och brukarperspektivet genomsyrar hela den kommunala verksamheten. I ett enskilt företag motsvaras dessa perspektiv av relationen till ägarna respektive till kunderna.”

”God miljö och folkhälsa är bland de prioriterade övergripande målen i kommunen.”

”Medborgarperspektivet
Timråborna är delaktiga och har inflytande i den demokratiska beslutsprocessen.”

”Processperspektivet
Kommunens organisation är effektiv och har fokus på helhetssyn och service.”

”Medarbetarperspektivet
Kompetensen i organisationen utvecklas i enlighet med medborgarnas behov”

”Utgångspunkter och förutsättningar
Målstyrning, decentralisering och rollfördelning är centrala och samverkande inslag i Timrå kommuns styr- och kvalitetssystem…
Lösningen av detaljuppgifterna ska sist och slutligen bidra till måluppfyllelse på samtliga överordnade nivåer…
Förvaltningen ansvarar för hur och av vem uppgiften utförs…
I all verksamhet spelar olika former av utvärdering och uppföljning en oundgänglig roll…
I uppföljningen ingår även den interna kontrollen…
I den bästa av världar används resultaten av skilda former av uppföljning som en viktig återkoppling i verksamheter och verksamhetssystem…
Men vunna erfarenheter kan även vara indikationer på att själva styr- och kvalitets- systemet kan behöva förändras.”

”Styr- och kvalitetssystemets beståndsdelar
Politiker- och tjänstemannarollen
Grunden i modellen är medborgarna…
Processen, som leder till att den ena eller andra majoriteten skapas, är en både direkt men även förmedlad kommunikation mellan medborgare och politiker. Förmedlarna är föreningar, media, partiväsende osv., som tillsammans med medborgarna formar, eller i vart fall uttrycker, ”den allmänna opinionen”…
Vi måste ta in i bilden även den verklighet som ska påverkas av den kommunala besluts- och utförandeprocessen…
En viktig roll spelar hur medborgarna upplever resultatet av kommunens verksamhet. När politikerna beslutat (vad/när) och förvaltningen genomfört (hur/vem) återstår frågan vad som händer ute i verkligheten och vad medborgarna upplever sker. Det
konkreta resultatet av kommunens verksamhet och den subjektiva upplevelsen av detta är grunden för medborgarens politiska ställningstagande.”

”Modell för styrdokument
Styrdokument fastställda av nämnd
Kommunfullmäktiges fastställda mål och riktlinjer är av i huvudsak övergripande karaktär…
Därför upprättar varje nämnd årligen en verksamhetsplan, som anger vad som ska åstadkommas…
Verksamhetsplanen utgör grunddokument för nämndernas ansvarsområden och ska huvudsakligen ange klara, mätbara mål med tillhörande styrtal. Det viktiga är att det tydligt framgår vad som erfordras för att man ska uppfylla målen och hur uppföljningen ska ske…

Det är effekterna av resursinsatser och aktiviteter som är avgörande och som verksamhetsplanerna måste fokusera. Verksamhetsplanen fungerar som ett uppdrag eller en beställning till verksamhetsorganisationen, d.v.s. förvaltningen. En nämnd kan också besluta att överföra beslutanderätten i vissa ärenden tillarbetsutskott, ordförande, annan ledamot eller tjänsteman,
s.k. delegation. Dessa ärenden ska fastställas i en delegationsordning, där det framgår vem som är delegat i ett särskilt ärende eller för en särskild ärendetyp. Delegationsbeslut ska alltid anmälas till nämnden vid de tidpunkter nämnden bestämmer.”

”Samband
Inledningsvis konstaterades att styrsystemet ska ge ett helhetsperspektiv med hierarkiska och logiska samband…
Förutom vad som ovan redovisats är en metod för uppföljning att genomföra medborgar- eller brukarundersökningar såsom enkäter e.d. Ett annat verktyg är kommunens system för synpunkts- och klagomålshantering.”

”Intern kontroll
Enligt kommunallagen ska nämnderna se till att den interna kontrollen är tillräcklig. Den interna kontrollen är en viktig del av kommunens styrsystem. Gällande reglemente för intern kontroll i Timrå kommun antogs av kommunfullmäktige 2007-06-04, KF
2007:56. Styrelser och nämnder ska upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll så att de med rimlig grad av säkerhet kan säkerställa att följande mål uppnås:
• Ändamålsenlig och kostnadseffektiv verksamhet
Tillförlitlig finansiell rapportering och information om verksamheten
Efterlevnad av lagar, föreskrifter, riktlinjer mm
Begreppet ”rimlig grad av säkerhet” innebär att kontrollrutiner utformas så att en avvägning görs mellan kostnaden för kontrollen och nyttan av densamma
Nämnd kan utse särskild person som samordnare av frågor kring intern kontroll. Till denne kan samtliga anställda direkt rapportera brister i den interna kontrollen…
Verksamhetsansvariga chefer på olika nivåer är skyldiga att följa regler och anvisningar om intern kontroll samt informera övriga anställda om reglernas och anvisningarnas innebörd…
Övriga anställda är skyldiga att följa antagna regler och anvisningar i sin arbetsutövning.

”Medborgar- och brukarperspektiv
Medborgarna i Timrå kommun har legitima krav på information, kvalitet, delaktighet och medbestämmande…
All verksamhet styrs i grunden utifrån medborgar- och brukarperspektivet…
Brukarperspektivet tar sin utgångspunkt i mötet mellan verksamheten och den berörda medborgaren. Det kan vara den som söker byggnadstillstånd, företaget som vill köpa industrimark, eleven i skolan, kunden i hemtjänsten o.s.v. Dialogen med brukarna
hanteras av respektive nämnd/styrelse, som också svarar för uppföljning och utvärdering.

”Säkerhet och skydd
Kommunen har skyldighet att skydda sin egendom och personal mot skador. Skyldigheten innefattar även ett allmänt ansvar för kommunens invånare i den meningen att människor inte utsätts för onödigt lidande samt att allmännyttiga verksamheter inte skadas. Kommunen har ett omfattande ansvar för att skydda allmänheten mot skador och olägenheter. Avbrott och störningar i kommunens verksamhet ska i möjligaste mån undvikas. Kommunens ansvar innebär att medverka till att också andra verksamhetsutövare tar sitt ansvar. Timrå kommuns arbete med dessa frågor grundas på Handlingsprogram för säkerhet och skydd 2007-2010 (2008-06-16, KF 2008:75) samt Informationssäkerhetspolicy Timrå kommun (2005-09-26, KF 2005:54).
Målen för kommunens skydds- och säkerhetsarbete är att:
• Minimera mänskliga och ekonomiska konsekvenser av en oönskad händelse.
• Timrå kommun som myndighet ska vara tillgänglig för alla och garantera säkerhet för alla som vistas där. Tillgänglighet och trygghet är grunden för ett samordnat och aktivt säkerhetsarbete.
• Verksamheten ska präglas av etik och ekonomi.
Kommunens arbete med säkerhet och skydd omfattar:

Internt skydd (byggnader och anläggningar, person- och personalsäkerhet samt ekonomisk säkerhet)
Informationssäkerhet (administrativ säkerhet, IT-säkerhet samt fysisk säkerhet)
Lokala BRÅ (samverkan för att öka kunskaperna om och förutsättningarna att förebygga och beivra brott i lokalsamhället).”

”Folkhälsa
Timrå kommun har ett gällande folkhälsopolitiskt program (antaget av kommunfullmäktige 2006-04-24, KF 2006:32) med elva mål för att förbättra folkhälsan i Timrå. Programmet avser tidsperioden 2006-2015…
Programmet har även sin bakgrund i kommunens övergripande mål om god livsmiljö, personlig livskvalitet och hållbar utveckling vilka återfinns i kommunens visionsdokument.
Programmet är ett led i arbetet för en bättre folkhälsa, visar vilka mål kommunen har och ska vara vägledande inför politiska beslut och förvaltningarnas arbete. Den övergripande visionen är att skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika
villkor
för hela befolkningen…
Timrå kommuns folkhälsomål 2006-2015:
1. Delaktighet och inflytande i samhället
2. Ekonomisk och social trygghet
3. Trygga och goda uppväxtförhållanden
4. Ökad hälsa i arbetslivet
5. Sunda och säkra miljöer och produkter
6. En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård
7. Gott skydd mot smittspridning
8. Trygg och säker sexualitet och en god reproduktiv hälsa
9. Ökad fysisk aktivitet
10. Goda matvanor och säkra livsmedel
11. Minskat bruk av tobak och alkohol, ett samhälle fritt från narkotika och dopning
samt minskade skadeverkningar av överdrivet spelande…
Det viktigaste arbetet sker ute i verksamheterna och när beslut fattas…
En folkhälsoarbetsgrupp med representanter för samtliga förvaltningar medverkar till att
föra ut programmets ambitioner i organisationen…
Årligen ska upprättas ett särskilt välfärdsbokslut, som i sammanfattad form ingår i kommunens
årsredovisning.”

”Personalpolitik

invånarna i kommunen ska få en förstklassig service. För att uppnå detta krävs en kunnig och
motiverad personal…
För att stödja detta behövs ett tydligt ledarskap. Att vara ledare innebär att vara arbetsgivarens och organisationens företrädare samt att leda medarbetarna mot uppställda mål…
Alla anställdas kunskaper, erfarenheter och idéer ska tillvaratas. På så sätt uppstår delaktighet, vilket bland annat innebär att man har möjlighet att påverka det dagliga arbetet och på så sätt utveckla både sig själv och arbetsuppgifterna.”

Alla kursiveringar i citaten är gjorda av Otacksamma Föräldern apropå det bemötande jag fått av Timrå Kommuns tjänstemän och deras ovilja att föra talan emot Rehab Assistans AB, när deras agerande orsakat ekonomisk skada för mig och min familj,
men även för Timrå Kommun och därmed för invånarna/medborgarna.

Timrå Kommun saknar såvitt jag vet kommunjurist.

Trots detta vill socialchef Birgitta Holm ”för att någon oberoende skall titta på handläggningen” att jag skall göra en anmälan till Inspektionen för Vård och Omsorg istället för att de skall föra en lugn och sansad dialog med mig om vad som faktiskt har gått snett? Följden blir att Lisbeth Ivarssons och Jonas Öhlunds bristfälliga journalföring om mig får stå oemotsagd i min sons journal om jag inte bloggar och vänder mig till Mittnytt (Vilket är integritetskränkande för oss båda). Först sedan vet jag om Jonas tar sitt ansvar, talar med mig öga emot öga och gör vad han kan så att jag slipper se de uppenbara lögnerna om mig fortplanta sig på ytterligare en myndighet. I normala fall så lägger man en rättelse av uppenbara faktafel och missuppfattningar vid sidan om journalen som ett tillägg. Rena oväsentligheter för handläggningen finns det inget som hindrar att man gallrar bort. Till dess kommer jag vägra att göra någon anmälan till IVO, då de inte kritiserar bemötandefrågor utan hänvisar till Kommunens egna systematiska arbete för kvalitet och uppföljning. Vad sker då om Kommunen inte följer sina egna åtaganden utan gömmer sig bakom vackra fraser och befriar sina chefer från ansvar med ett par enkla penngrepp?

/Otacksamma Föräldern

Annonser

About Otacksamma Föräldern

Jag bloggar om livet som förälder till ett döende småbarn. Socialstyrelsen har precis kommit ut med nya rekommendationer om vård i livets slutskede. Jag är den håriga tvålen som ingen vill ta i. Min son är död nu och ingen kommer åt honom längre, så med ett utgivningsbevis i högsta hugg kan jag säga som det är.

Någon som har sett till en hårig tvål någonstans?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

themusicologist

frontline 'soldier' in the war against musical banality

Emma i skrubben

Malte on the Roxxx

Tysta tankar

Lärandet börjar där den trygga zonen upphör

Malin Johansson - skriver mycket, läser mer.

Älskar alla former av litteratur

Anne Rambergs blogg

Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund

JOAKIM LAMOTTE

Det du inte visste att du ville veta

Billerbloggen

Serier, illustrationer och en massa livsviktigheter

Zolfagary

Sveriges största blogg om Zolfagary

(den svenska) modellen

Kritisk granskning, fa(c)kta, kollektivavtal, mänskliga rättigheter, poesi. Och sömn!

Annorlundalandet

Mammor om livet i familjer med autism, Asperger och ADHD

the human province

in the dark, words weigh double

Juridikbloggen

rätt om rätt

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

%d bloggare gillar detta: