Men, nu vart’ dä dååli’ stämning hära!! Uppdaterad Skämmes ta me fan!

Otacksamma förälderns stundom vresiga och stundom högtravande tonfall har skapat en del förvirring bland några läsare (ja de som int’ ids skriva kommentarer alltså). Så därför tänkte jag bara säga några ord om ett nätfenomen som ”god ton”. Vad är ”god ton”? Mellan vilka bör en ”god ton” iakktas? Jag snuddade vid det när jag klistrade in Carl Bildts (eller om det nu är hans praktikant eller pressekreterares) tweets häromveckan. Att iakkta s.k. ”god ton” är ett privilegium. Att ta sig rätten att sätta tonen i ett forum är ett annat.

Jag skriver först och främst som ett redskap för min själsliga balans, kalla det en simpel form av självbespegling eller ett sätt att ”få ur sig skiten” innan den fräter hål. Om och bara om någon finner något användbart bland vrakgodset så bereder det mig självklart glädje och tillfredsställelse, men det är inte målet med skrivandet. Alltså här är jag ensam om att både sätta tonen och iaktta evt. ton emot de jag skriver om. Det är en säkerhetsventil för mig, men säkert inte alls så behagligt för andra att åse.

Om någon vill lägga ett psykologiskt raster på mitt skrivande och anföra att ”du twittrar ju dina bloggposter”, så säger jag. Ja, jag reagerar och interagerar med min omvärld men upplevelserna och tankarna är mina egna. Jag vänder skrattspeglar emot omvärlden där fröet till ”spaningen” kommit ur mina erfarenheter och ingen annans.

Jag är inte här för att underhålla eller delta i något självförhärligande kotteri med jasägare. Jag ifrågasätter och får på köpet bekräftelse från människor som dagligen brottas med svårigheter att acceptera en absurd tillvaro.

De som vi avhänder oss vårt inflytande över vardagen till i en kollektiv ritual för att upprätthålla skenet av en fungerande civilisation, skall bli påminda om att de är människor med fel och brister. En civilisation bygger på att vi klarar av att samexistera utan att ge efter för våra lägsta impulser och samtidigt låta våra naturliga instinkter få utlopp i skaparlust och omsorg om de svaga i flocken. Förtätade samhällen skapar hets som hotar vår förmåga både till reproduktion, men också till fredlig samexistens. Med en dåres envishet kommer jag att hävda att vi i Norden är gynnade både klimat och arealmässigt p.g.a. dessa faktorer. Men när vi tar bort faktorer som saktar ned samtalet och transporter och klumpar ihop alla människor runt våra tätorter så gör vi dem en otjänst.

Kort och gott: Twitter är en skitränna och Facebook är ett avträde. Hupp! Var kom det ifrån? Ja, se hur våra folkvalda beter sig när de kommer ut bland ”vanligt folk” på Twitter. De är skiträdda för att ”Tala Klarspråk” för att då skitar de ned sina fina talarkläder. De har ju förberett sin fina Tweet i månader och vi skall andäktigt lyssna till livsvisdomarna som faller som daggdroppar från deras upplysta munnar. Eller är det bara vanligt skitsnack med kolapapper på? Om man försöker be om ett svar rakt på sak så blir det tvärtyst. Försök föra ett vettigt samtal på Facebook. Du kommer garanterat att drunkna i statusuppdateringar och statusmarkörer och statusflankörer annat statusbajs innan du fått något vettigt gjort. Varför är det så? Jo, för det är vad de vill att vi skall vara upptagna av medan de viktiga samtalen pågår någon annan stans. Du kan inte påverka gränssnittet!! Dessutom så kan du ju testa att skriva något om att SÄPO är ett korrupt maskineri för att förfölja OLIKTÄNKANDE så får du se hur det går med din karriär sedan. Det har inte med politisk tillhörighet att göra, det beror på det hotar det militärindustriella komplexet. Så om någon tycker att jag är svår att ta på allvar med min svajiga ton emot UD och försvarsmakten. Tja, not my problem just venting…

Alltså när riksdagen röstar bort offentlighetsprincipen och Aktuellt liksom: Jaha, det var det, över till vädret. Och SVT Debatt:

Del 13 av 17. Christian har bott med vägglöss i ett halvår. Vägglössen ökar lavinartat och myndigheterna står handfallna. Birgitta Reinfeldt m.fl. om kvotering i näringslivet. Dessutom om solariesolning och cancer. (Obs repris från 14/11 men ändå!!) WTF!!!

Makteliten bakom alla maktconcentrationsfördrag i Bryssel måste göra vågen. Det är såhär man gör när Geert Wilders och Marine LePen bildar koalition. Eller inte!

Taggar:, , , , , ,

About Otacksamma Föräldern

Jag bloggar om livet som förälder till ett döende småbarn. Socialstyrelsen har precis kommit ut med nya rekommendationer om vård i livets slutskede. Jag är den håriga tvålen som ingen vill ta i. Min son är död nu och ingen kommer åt honom längre, så med ett utgivningsbevis i högsta hugg kan jag säga som det är.

Någon som har sett till en hårig tvål någonstans?

Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

themusicologist

frontline 'soldier' in the war against musical banality

Emma i skrubben

Malte on the Roxxx

Tysta tankar

Lärandet börjar där den trygga zonen upphör

Malin Johansson - skriver mycket, läser mer.

Älskar alla former av litteratur

Anne Rambergs blogg

Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund

JOAKIM LAMOTTE

Det du inte visste att du ville veta

Billerbloggen

Serier, illustrationer och en massa livsviktigheter

Zolfagary

Sveriges största blogg om Zolfagary

(den svenska) modellen

Kritisk granskning, fa(c)kta, kollektivavtal, mänskliga rättigheter, poesi. Och sömn!

Annorlundalandet

Mammor om livet i familjer med autism, Asperger och ADHD

the human province

in the dark, words weigh double

Juridikbloggen

rätt om rätt

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

