Följetong: Medieeliten skapar god satir? Faran med att inte läsa på

Om man likt Ewa Hamilton svarar på en Tweet, så bör man kolla avsändaren noga och ta sig en funderare på om tonen i inlägget kan vara en ”konstnärlig blinkning” till parallella situationer i världen som SVT faktiskt genom inköp bidragit till att skildra.

Jag skulle aldrig drömma om att utge mig för att vara av John Goodmans, Creighton Bernettes, eller förebilden Ashley Morris Kaliber. Men jag gör åtminstone min hemläxa innan jag uttalar mig i sociala forum. Eftersom jag vet att internet aldrig glömmer.

Det vet tydligen inte SVTs VD Eva Hamilton, vilket är litet märkligt med tanke på att hon har arbetat som nyhetsreporter vid SVT, för Aktuellt och Rapport och under en tid varit utrikeskorrespondent i Bryssel.

MedietweetEva H Svar till Eva

Men det gör den tyvärr. Inte specifikt Södertälje men storstadsregioner och hela södra Sverige. Det är faran med att Twittra först och tänka sedan, så att man framstår som korkad och omdömeslös. Framförallt så negligerar man en stor del av sin trognaste publik, dvs. de som faktiskt har ett genuint sug efter att se sig själva i rutan då landsändan i övrigt ligger i rätt brutal medieskugga pga. omflyttningar och kolonial mentalitet. Sedan har vi ju åldersfaktorn. Vilka är det som tittar mest på TV alla kategorier? Jo pensionärer och barn. Hur skall vi medelålders ha tid med det om vi inte är singlar utan barn förstås, men det är fortfarande inte några storkonsumenter. Lägger vi till språkkoefficienten och igenkänningsfaktorn i program som hela Sveriges Fredag och Lilla Sportspegeln så fattar alla att det inte direkt rör sig om nyanlända flyktingfamiljer som flockas kring TV apparaterna. Lovvärt med en Södertäljesatsning men spara litet badvatten till inlandsbevakning och sluta att exotisera landsbyggden på bekostnad av hippa urbanistas och kulturkoftor. De skall väl inte ha monopol på livsstilsprogram vad? Det gäller f.ö. även satsningen i södra Sverige med, där lokalredaktioner snabbt utarmas för att storstadsregionerna skall armeras till tänderna med sensationshungriga murvlar. Men vad vet jag om sådana avancerade saker som Public Serviceuppdrag och demografi? Jag är ju bara en vanlig enkel socionom.

Det skapar en intressant situation när medieeliten gör jobbet åt en. Verkligheten är roligare/mer kittlande än en parodi/seriestripp. Varsågod och njut! Om någon skulle tycka att Eva bör ta sig en funderare över hur hon hanterar sin närvaro i Twittersfären, då skulle ni bara se vad jag såg att Calle Bildt hade Twittrat apropå Merkels mobil imorse…

/Eder evigt Otacksamme

About Otacksamma Föräldern

Jag bloggar om livet som förälder till ett döende småbarn. Socialstyrelsen har precis kommit ut med nya rekommendationer om vård i livets slutskede. Jag är den håriga tvålen som ingen vill ta i. Min son är död nu och ingen kommer åt honom längre, så med ett utgivningsbevis i högsta hugg kan jag säga som det är.

Någon som har sett till en hårig tvål någonstans?

Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

themusicologist

frontline 'soldier' in the war against musical banality

Emma i skrubben

Malte on the Roxxx

Tysta tankar

Lärandet börjar där den trygga zonen upphör

Malin Johansson - skriver mycket, läser mer.

Älskar alla former av litteratur

Anne Rambergs blogg

Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund

JOAKIM LAMOTTE

Det du inte visste att du ville veta

Billerbloggen

Serier, illustrationer och en massa livsviktigheter

Zolfagary

Sveriges största blogg om Zolfagary

(den svenska) modellen

Kritisk granskning, fa(c)kta, kollektivavtal, mänskliga rättigheter, poesi. Och sömn!

Annorlundalandet

Mammor om livet i familjer med autism, Asperger och ADHD

the human province

in the dark, words weigh double

Juridikbloggen

rätt om rätt

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

