Det personliga är politiskt

Jag lyssnade på Ring P1 med Täppas Fogelberg häromdagen och min gode vän Fred Rese ringde in och härjade igen. Det är alltså inte bara jag som anser att det behöver städas bland våra politiker.

Något annat som behöver städas är sidan om Otacksamma Föräldern. Tiden går och det som passade som presentation passar faktiskt bättre som ett inlägg idag.
Det har hänt att folk anklagat mig för att jag tycker att allt var bättre förr. Jag skulle vilja vända på det. Tänk om det kan bli bra för oss alla igen? Att ett rikt och generöst samhälle är möjligt bara man tänker mindre på sin egen kortsiktiga belöning och tittar bortom rikets murar. Sänk levnadsstandarden, inte lönerna. Om alla sänker levnadsstandarden så blir den genomsnittliga levnadsstandarden faktiskt inte så pjåkig. De som har det eländigt har inte så mycket att sänka och skulle i realiteten få en upprustning. De som idag har groteskt höga krav och arbetar som galningar för att ha ”mest när de dör” får en större sänkning, men får istället mer tid till varandra och till att bevaka sina demokratiska rättigheter i ett sådant samhälle.

Den som har mycket får ta smällen att det inte automatiskt ger hen ett större människovärde. En människa En röst är sann demokrati. Maka på er plutokrater här kommer jag! Problemet med den typen av politik är att den inte är särskilt politiskt korrekt i bemärkelsen ”säljbar och marknadsföringsbar” i termer av opinionsbarometrar. Vem har påstått att den bästa politiken är den som opinionen för tillfället vill ha?? Om vi piskar upp en hatstämning emot judiska direktörer, rättfärdigar det en pogrom? Nej, fram för litet obekväma beslut, tack.

När jag lämnade den skyddande barndomen bakom mig valde två av mina bästa vänner att helhjärtat gå upp i LUF, med argumentet att den fulla friheten gör att vi kommer att agera generöst och i det allmänna bästa intresset i världen. Jag som tillika ung och idealistisk hade hjärtat litet längre åt vänster och kände mig nödgad att påpeka att den frihet de talade om endast gällde de som från början besatt kapital att begagna sig av dessa friheter. Så länge detta kapital flödade”fritt” skulle det därför med nödvändighet tendera att fortsätta samla sig på ett till den globala befolkningen sett fåtal händer på norra jordklotet.

Vad skulle hända den dag de många på den södra delen av jordklotet inte fann sig i denna världsordning längre? Sedan gick USA in i IRAK och Afghanistan, resten vet ni.

Missförstå mig rätt, jag är inte den som sitter här och gillar att ha rätt för sakens skull. Just nu ogillar jag det mer än någonsin. Det är rentav otäckt att en 17 åring kan förutse ett världskrig mellan nord och syd. Så för guds skull VAKNA! Det är inget religionskrig, det handlar om historiska transfereringar av kapital som gjorts med hjälp av ”luft”. Ögonblicket de inte motsvaras av tillräcklig ”terror” eller avsky/äckel för den vilde/brutale sydlänningen så kommer plutokraterna att få jätteproblem med att försvara den institutionaliserade ojämlikhet och fattigdomsfälla det innebär. Att dessutom som vår nuvarande utrikesminister sätta sig i rikemansklubbarna och lobba för ”sunt förnuft” och att sälja vapen till ena eller andra sidan är inget annat än skamligt!! Det är dessutom farligt för ett litet land som vårt, med en lång tradition av att med facklig solidaritet som argument ställa oss på små nationers sida i kampen emot övermakten. Föreställ er vad som händer om maktbalansen i världen skiftar och VI behöver stöd från dessa ”små” nationer för vår överlevnad i vår glest befolkade och åldrande del av världen? Skall ett gäng kapitalstarka rövarekonomier ge ett vitten om oss då? Eller har vi vänskapsband efter klanmodell med dessa nationer som skyddar oss? Det tål att tänka på. Jag tror inte på att starta ett religionskrig, eller att försöka slåss för några etniska värderingar i alla fall.

Vi påstår att vi slutade ha kolonier på 1800-talet. Vad är Etiopien och Eritrea annat än den oljeberoende världens oljekolonier? Vad håller på att hända i Pajala? Stora multinationella företag förvandlar glest befolkade kommuner till malmkolonier, där urbefolkning och lokalekonomi får ta paus för exploatering av stora mått. Det har skett förr och det lär ske igen. Kan hända har vi här i norr mer gemensamt med de kämpande befolkningarna runt om i de s.k. u-länderna än vi tror i alla fall? Det tror jag. Fram för ett mer levande civilsamhälle och ned med det nedrustade inlandet!

Det var en häftig salva det! Inte särskilt mycket personligt om mig. Men det personliga är politiskt och det är den här världen som min son skall växa upp i. Detta är den verklighet som han skall försöka göra begriplig.

Jag gick i demonstrationståg när det betydde något att vara en del av en rörelse och tilltron till att opinionsbildning och folkbildning fungerar gjorde att de anarkistiskt lagda avhöll sig från att maskera sig och kasta sten. Repressionen var inte hjälmklädd och placerade inte ut containrar likt en militärövning. Att stå på barrikaden betydde att skandera slagord, inte att slå ned dem som vill yttra sig. Var är ni som ledde oss då? Var är vi som gick hand i hand med våra föräldrar? NU är det dags att visa de osnutna 80 och 90 talisterna HOW it’s DONE innan vi får stöveltramp upp och ned för våra gator.

Peace and prosperity!

/Otacksamma föräldern

About Otacksamma Föräldern

Jag bloggar om livet som förälder till ett döende småbarn. Socialstyrelsen har precis kommit ut med nya rekommendationer om vård i livets slutskede. Jag är den håriga tvålen som ingen vill ta i. Min son är död nu och ingen kommer åt honom längre, så med ett utgivningsbevis i högsta hugg kan jag säga som det är.

Någon som har sett till en hårig tvål någonstans?

Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

themusicologist

frontline 'soldier' in the war against musical banality

Emma i skrubben

Malte on the Roxxx

Tysta tankar

Lärandet börjar där den trygga zonen upphör

Malin Johansson - skriver mycket, läser mer.

Älskar alla former av litteratur

Anne Rambergs blogg

Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund

JOAKIM LAMOTTE

Det du inte visste att du ville veta

Billerbloggen

Serier, illustrationer och en massa livsviktigheter

Zolfagary

Sveriges största blogg om Zolfagary

(den svenska) modellen

Kritisk granskning, fa(c)kta, kollektivavtal, mänskliga rättigheter, poesi. Och sömn!

Annorlundalandet

Mammor om livet i familjer med autism, Asperger och ADHD

the human province

in the dark, words weigh double

Juridikbloggen

rätt om rätt

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

