För honom vore … Månadens Kvarstensmedaljör: Göran Hägglund

För honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet, än att han skulle förföra en av dessa små. – Lukas 17:2 (1917)

Kyrkovalet har ju varit och den här bloggposten skall stämma till litet eftertanke och omtanke om dessa våra minsta. När Jesus undervisar om faran av förförelser, ja incitament med modernt språkbruk, är han ju ingen mes direkt.

Så jag tänker ta denna strålande förebild på orden och införa en litet lätt förebyggande åtgärd inför EU-parlamentsval och Riksdagsval. Den mest meriterade får helt enkelt en medalj i form av en finfin kvarnsten att hänga om halsen.

kvarnsten

Är man en baddare på att sabba förutsättningarna för de mest utsatta ”förföra en av dessa små” så förtjänar man ett pris på sitt huvud.

En rakryggad, fri och orädd kyrka skulle kunna dela ut dessa till välförtjänta, flitiga samhällsmedborgare vid offentliga ceremonier på kyrkbacken. Allt beror på hur man läser bibeln, inte sant?

Det finns tydligen framförallt konservativa grupper i samhället som ogärna vill ha en politiserad kyrka. Jag vill ha en kyrka bestående av politiskt engagerade församlingsmedlemmar av alla möjliga inriktningar. Budskapet i bibeln är radikalt om man vill och konserverande om man lämnar över till påvar, stora som små. Men så länge arvet från den förtryckande patriarkala statskyrkan dröjer sig kvar i form av ett förlegat nomineringssystem och initiativkväsande kapitalförvaltning före medlemsinitiativ, så kommer demokratin i Svenska kyrkan att fortsätta vara en fråga för partipolitiska karriärister.

Därför törs jag inte låta dagens kappvändande, statsanslutna, lättskrämda medlemstappande Svenska kyrka dela ut några kvarnstenspris. De som känner sig ”kallade” och hittar hit får gärna delta i en öppen och fri nomineringsprocess i kommentarsfältet. Tills vidare kommer jag enväldigt att i Jesu efterföljd och tradition sätta samman en lista på kandidater:

  • Carl Bildt
  • Stefan Löfven
  • Fredrik Reinfeldt (Stridshingst)
  • Lars Björklund (ständig bubblare)
  • Annie Lööw
  • Elisabeth Svantesson (mellan himmel o helvete)
  • Filippa Reinfeldt
  • Anna-Karin Hatt
  • Anna Kindberg-Batra (Hejdlös 08)
  • Lena Adelsohn-Liljieroth
  • Tobias Billström (bubblare)
  • Eskil Erlandsson
  • Åsa Romson
  • Peter Wolodarski (Kulturimperialist)
  • Maria Larsson
  • Jimmy Åkesson (på tårkalas f.n.)
  • Erik Ullenhag (steks över sakta lägereld)
  • Lena Ek
  • Hillevi Engström
  • Dan Eliasson (Hin Håle)
  • Ulf Spendrup (Ordförande för BRIS) Litar på vad Kattis gör. Han styr Bris som ett bryggeri och håller koll på procentn bland and
  • Kattis Ahlström (Generalsekreterare i BRIS) Har ni talat in om ditt lilla pet project på Ersta Barn och ungdomshospice än?
  • Eva Hamilton Döende barn och deras föräldrar passar naturligvis som hand i handske i en filmsitutation där det inte finnss oklara intressen eller oklar påverkan. Vad händer om barnet dör under själva fimandet?
  • Hanne Kjöller (Ger ut, gör om, ger ut, gör om, ger ut igen??)
  • Janne Josefsson Hävdar förtvivlat att svenska journalistkåren är rädd. Allra mest för män i skägg (Prova och byt kalsonger någon gång och be om lov att få filma innan, men det ser bättre ut om de inte verkar veta vem du är, Jomors. Piiinsamt Janne!
  • Birgitta Holm, socialchef i Timrå (Veckans nykomling)
  • Mikael Löfvenius (VD för Rehab Assistans AB, delägare i Oliviakoncernen)

Den som i slutet på varje månad utmärkt sig som incitamentsproducent får pris i form av en kvarnsten om halsen och slipper stå kvar på listan. Själva kastandet i havet får de allt sköta själva. Listans ordning ger en indikation av ansvaret för hur många och stora incitament personen ifråga kan påverka med sin position, så de högre upp riskerar att bli åternominerade rätt så kvickt även om de tagit sig ett dopp.

På så vis är det ju faktiskt hedervärt att stå kvar orörd länge på listan, då sköter man åtminstone sin incitamentsproduktion diskret.

/Otacksamma Förälderns Kvarnstenspriskommité

About Otacksamma Föräldern

Jag bloggar om livet som förälder till ett döende småbarn. Socialstyrelsen har precis kommit ut med nya rekommendationer om vård i livets slutskede. Jag är den håriga tvålen som ingen vill ta i. Min son är död nu och ingen kommer åt honom längre, så med ett utgivningsbevis i högsta hugg kan jag säga som det är.

4 responses to “För honom vore … Månadens Kvarstensmedaljör: Göran Hägglund”

  1. Otacksamma Föräldern says :

    Reblogga detta på Otacksamma Föräldern and commented:

    Det här är väl det närmaste min blog har kommit en omröstning (eller formulär av något slag). Med tanke på att jag sett ett par toppar i trafiken på sistone men ingen hittat det här inlägget så passar jag på att göra en liten push här. Jag menar allvar! Den som fått flest nomineringar i slutet av månaden får sig ett dopp. Bra/roliga motiveringar premieras. Politik behöver inte vara tråkigt för att vara på blodigt allvar.

  2. Kristina says :

    Jag tror jag börjar fatta det där med Kvarnsten nu. Jag skulle t.ex vilja utnämna Göran Hägglund eftersom han förra året lovade narkolepsibarnen att alla skulle få ersättning men nu verkar ha glömt bort det. Jag blir så jäkla förbannad när jag tänker på de här barnen som har fått sina liv förstörda pga av att staten gick ut och menade att alla skulle vaccineras. Jag bestämde mig ändå för att inte vaccinera mig för att jag trodde det var överdrivet. Mina barn vaccinerade sig inte heller men jag kommer ihåg hur jag nästan fick nästan skämmas över hur ¨oansvarig¨ jag var och hur jag måste förklara mig för alla. Så ge Göran Hägglund en kvarnsten och hiva han i sjön! http://www.aftonbladet.se/ledare/article17725791.ab

    • Otacksamma Föräldern says :

      Roligaste nomineringsförslaget hittills går rätt in på listan rösta rösta!!:

      Kristina says : november 5, 2013 kl. 6:46 e m

      Ny nominering måste bli Birgitta Holm, socialchef i Timrå som uppenbarligen tycker att man ska varaglad och nöjd om man får assistans de sista tre veckorna av sitt barns liv fast man har haft behov, ansökt och fått beviljat för ett halvår Hon inser tydligen inte själv att detta är fel utan tycker att föräldrarana ska anmäla detta så att Tillsynsmyndigheten kan utreda och om utredningen visar att de har gjort fel DÅ ska hon rätta sig. Suck… Släng henne i sjön med en kvarnsten!
      http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/vet-inte-vad-som-gick-fel

Någon som har sett till en hårig tvål någonstans?

Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

themusicologist

frontline 'soldier' in the war against musical banality

Emma i skrubben

Malte on the Roxxx

Tysta tankar

Lärandet börjar där den trygga zonen upphör

Malin Johansson - skriver mycket, läser mer.

Älskar alla former av litteratur

Anne Rambergs blogg

Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund

JOAKIM LAMOTTE

Det du inte visste att du ville veta

Billerbloggen

Serier, illustrationer och en massa livsviktigheter

Zolfagary

Sveriges största blogg om Zolfagary

(den svenska) modellen

Kritisk granskning, fa(c)kta, kollektivavtal, mänskliga rättigheter, poesi. Och sömn!

Annorlundalandet

Mammor om livet i familjer med autism, Asperger och ADHD

the human province

in the dark, words weigh double

Juridikbloggen

rätt om rätt

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

